zondag 14 juni 2020

Samen sterk tegen corona

We bevinden ons in een onwerkelijke periode. Een crisis, met een omvang die niemand van ons ooit eerder heeft meegemaakt. Het lijkt alsof ineens aan de handrem is getrokken. Iedereen maakte plannen voor de toekomst en ineens was alles anders. Dingen die we heel normaal vonden waren ineens ten einde, zoals een verjaardag vieren, een terrasje pakken, naar de bioscoop gaan, een kus en knuffel geven, samen een kopje koffie drinken, bezoek van de kleinkinderen en vergaderen met elkaar. We kregen daarvoor een intelligente lock-down terug. De afgelopen periode was dan ook niet makkelijk. Ondernemers maken zich zorgen over hun financiële toekomst en ook sociale contacten hebben we wekenlang op een laag pitje moeten zetten. Een moeilijke tijd, maar noodzakelijk om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

Ik hoop dat u en uw dierbaren nog in volle gezondheid zijn en dat u inmiddels wat heeft kunnen wennen aan de 1,5 meter samenleving. Het voelt nog een beetje onwennig maar ik heb de veerkracht van Helmond gezien in de afgelopen periode. Eenieder heeft zijn/haar steentje bijgedragen: boodschappen doen voor familie of buren, een beer voor het raam zetten om kinderen uit de wijk te vermaken of bijvoorbeeld lunches rondbrengen bij eenzame ouderen. Ook hebben veel mensen hard doorgewerkt om onze samenleving draaiende te houden. Dat is een compliment waard! Uiteraard is een extra compliment voor al het zorgpersoneel op z’n plek, want deze helden hebben zich tot het uiterste ingespannen om onder loodzware condities hun werk uit te voeren. In Helmond zag je daarom ook T-shirtjes met hartjes erop hangen en spandoeken voor het zorgpersoneel.

Allemaal hele mooie en verdiende gebaren.
Als college zijn we de afgelopen maanden druk bezig geweest met de effecten van de corona crisis. Vanuit mijn portefeuille Stedelijke ontwikkeling, Wonen en Afval heb ik gelukkig gezien dat op de bouwplaatsen wordt doorgewerkt, uiteraard met inachtneming van de corona maatregelen. De bouw vormt een belangrijke motor voor onze economie. Bovendien zal de vraag naar woningen de komende jaren niet stilvallen. Als gemeente hebben we dit ondersteund door vergunningprocessen en bestemmingsplanprocedures door te laten lopen. Voor de stad is het ook belangrijk dat we als gemeente anti-cyclisch blijven investeren. Daarom blijven we onder meer investeren in de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Daarnaast is het ophalen van huishoudelijk afval een vitale en maatschappelijke taak. Tegelijkertijd zagen we ook een forse toename van mensen die hun afval wilden aanbieden bij de milieustraat. Omdat de veiligheid en gezondheid van medewerkers en bezoekers altijd voorop staat, hebben we extra maatregelen genomen. Zo moeten inwoners die naar de milieustraat willen gaan, eerst eens afspraken maken (online of telefonisch). Deze maatregelen waren succesvol en hebben geholpen bij het beheersen en openstellen van de milieustraat.

Corona is inmiddels een tijd in ons leven en in de tussentijd worden de maatregelen langzaamaan versoepeld. Dit neemt niet weg dat we corona alleen samen kunnen verslaan.

Met hartelijke groeten en blijf gezond,

Gaby van den Waardenburg
Wethouder Stedelijke Ontwikkeling, Wonen en Regionale samenwerking